Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

torsdag 9 april 2009

Det nya är det gamla


En del frågar mig varför jag kör en ny Vespa. Dom fattar inte riktigt utan tycker det vore självklart att jag föredrog en gammal. Att det passar mig bättre, kanske. Jag har tänkt lite på det där. Dragit mig till minnes, när det gäller prylar jag ägt och använt mig av.

I tonåren hade jag som så många andra en Commodore 64. Men inte en brödburk, den köpte jag långt senare. Eller tre förresten, kanske onödigt många. Jag skaffade istället en C64C, samma år som den släpptes, 1986. Min C64C såg ut som en 128:a eller en Amiga för er som minns. Den stod för nåt nytt, designmässigt.

Jag skrapade senare ihop till en mountainbike genom att gå upp tidigt som fan och plocka jordgubbar på fälten i Valbo. Och så sålde jag Amiga 500:an. Sammanlagt räckte det till en Miyata med karbonram. Ett nytt, starkt material med lätt vikt. Den var skitsnygg. Jag låg länge på kvällarna och bläddrade i katalogen, kollade specarna, jämförde. Ungefär som idag, samma nörderi. Och så där har det fortsatt.

Det nya är det gamla. Och det nya blir också gammalt, får patina och kommer i nytt nostalgiljus. 2000-talets Vespa LX är vad Vespa PX var på sjuttiotalet. Jag hade förmodligen köpt en sån när den kom, om jag bara varit tillräckligt gammal. För att gilla det nya.

Lyssna på: Jan Malmsjö "Vår bästa tid är nu" (komp. Jerry Herman, 1983)

1 kommentar:

Bigge sa...

Jag fattar precis. I mitt fall var det ju det att jag fick tillbaka Vespan som var "ny" för mig 1972. Att köpa en ny då när man var 16 var liksom inte på kartan. Gamla prylar har ju också varit nya och nya prylar blir gamla med.
Ibland blr de odödliga i sin design och ibland av rent nostalgiska skäl.
Kollade på ett Japanskt scooterrace från 2008 igår och slogs av att minst hälften av scootrarna var splitter nya. Detta tar jag som ett rent kvalitetsbevis att Vespas design och själva tanken bakom scootern lever och mår bra. Sen måste ju varje generation skapa sina ikoner.
En sak är ju säker och det är att med LX en så är Vespa tillbaka på rätt spår igen och man kan ju se att det nya verkligen innefattar det nya.
Sen är det ju inte fel med prylar som funkar också! :-)

PS: Jag har fortfarande kvar min Sinclair 64, Amiga var aldrig min grej... :-)