Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

måndag 20 juli 2009

Drakfärg


Lata dagar. Jag tar det ruskigt lugnt och dricker mycket kaffe. Bläddrar i Glenn Strömbergs "Med smak för Italien" som jag fick av Ulrika häromveckan. Boken är mysig och personlig, fina bilder. Beställde bättringsfärg, Dragon Red 894, till Vespan idag. Måste ta och laga lite repor som jag fick i början av säsongen när blåsten fällde LX:n i gruset utanför huset. Det är bara att göra köra en ny omgång Passalacqua "Ibis Redibis"-bönor genom Gaggiakvarnen, avnjuta en dubbel espresso och vänta på att färgen dyker upp. Det är lätt att glömma problemen när man har semester.

5 kommentarer:

KBT172 sa...

Hejsan,

Jag provade själv Passalacqua - "Mexico" förra veckan, vilket var en trevlig bekantskap. Mycket smakrik, stark utan att dominera i överkant. Hmm...jag inser att det är näst intill omöjligt att beskriva smak med ord som har samma betydelse olika människor emellan så jag slutar igen. :-)

Oavsett, eftersom jag har chansen att fråga så: Vilken "malningsgrad" använder du på kvarnen? Själv har jag experimenterat mellan 8-5 för att nå någon form av balans med tampertryck och någorlunda korrekt genomrinningstid. Finare än så har en tendens av kväva min maskin (Gaggia Coffee Delux)

Må väl,


Dan

Anonym sa...

Det här låter som ett skämt, men det är det inte: Coops frystorkade
kaffe är faktiskt jättegott.
BRITT

Mikael Dunker sa...

Hej Dan!

Jag har också druckit Mexico tidigare, tycker din beskrivning stämmer väl överrens med min uppfattning! Ibis Redibis är lite snällare på nåt vis, inte lika skarp vill jag minnas.

I Gaggia MM-kvarnen kör jag på 8:an (den näst finaste inställningen), det brukar bli perfekt crema då. Nån gång har jag kört på 7:an men då har jag inte fått till det lika bra. Svårt att tampa rätt, trots att jag haft maskinen (Francis Francis X1) i snart tio år :-)

Hur är Coffe Deluxen?

Mvh,
Micke

Mikael Dunker sa...

Britt: Jag är tveksam ;-) Tror mer det handlar om att du befinner dig i megamyset på Gotland!! Kram

P.S. Du får gärna bjuda mig nån dag, rädd att bli motbevisad är jag inte!

KBT172 sa...

BRITT: Jag måste erkänna en viss skepsis inför frystorkat kaffe (läs: helgerån :-) ) men smickrar mig själv med att ha ett öppet sinne och kommer således att prova så klart. Intressant och oväntat tips :-)

MICKE: Deluxen är rejäl, robust, snabb, grå, ful och kalkkänslig. Jag har haft den i 3år och är min första maskin.

Aha, du har en MM kvarn.. således är graderingen annorlunda från min MDF då 0 är det finaste och typ 50 är riktigt brutalt grovt...oavsett så delar jag "tamper problematiken". I och för sig är det hantverket och, vågar jag använda ordet, kärleken till kaffet som är den ständiga drivkraften mot den perfekta espresson. Dock, jag önskar endast att jag lyckades "perfekt" oftare...ah well.

Må väl,