Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

måndag 6 december 2010

Pepparkaksscooter


Traditionsenligt bakas det pepparkakor på scootertemat hemma hos oss när det börjar närma sig Jul. Formen har jag tillverkat av ett spikband, som går att köpa lite varstans. Mitt tips är att skriva ut en bild på scootermodellen man vill framställa i skala 1:1 och sedan mäta mot den när bandet ska formas. Jag använde mig av två tänger – en för att hålla bandet på plats och den andra för att böja nästa del. Efter lite trixande får man till en hyffsat snygg form som går att använda!


I år fick jag hjälp av Ulrikas systerdotter, som ville baka "motorcyklar". Så här fina blev pepparkakorna! Väldigt goda var dom också, med ett glas mjölk till.

Lyssna på: Fleet Foxes "White Winter Hymnal" (Fleet Foxes, 2008)

2 kommentarer:

Bi sa...

Gott med pepparkakor och dessutom få hjälp med att baka då går det ju som på räls fast med "hojar" ;-))

Ulrika sa...

Hyffsad snygg form? Tycker den ser helt perfekt ut!