Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

lördag 28 november 2009

Pepparkaksscootrar


I morrn är det första advent. Och då vill man ju käka pepparkakor, gärna med grönmögelost på och dricka en god glögg till det. Förra året fick jag hjärnsläpp och började baka på julafton. Jag vill inte vara sämre i år, bara lite tidigare med att leverera fordon. Så jag gjorde en form och satte igång.


Tanken var att göra en Vespa 50, R om man ska vara noggrann, men framskärmen gjorde att den blev mer lik en Lambretta. Eller?


Några minuter i ugnen på hundrasjuttiofem grader


Masstillverkning i Gävle! Fabriken i Pontadera får konkurrens. När scootrarna har härdat klart tror jag det blir smygpremiär på mustfronten. En dag kan man väl få slira lite på. Snälla?!

Lyssna på: Laid Back "Bakerman" (Single, 1989)

4 kommentarer:

Bi sa...

Härligt och gott också! Vilken ide`, nästa år ska jag baka "bin" :-) Fina scootrar.

Ronnie sa...

Snygga kakor! Tillverkade du formen själv, alltså? Händigt värre...hur gjorde du det?

Mikael Dunker sa...

Tackar!
Jag tog ett sånt där spikband eftersom dom är lätta att böja men har en fast form. Jag skrev ut en bild i lämplig storlek (ca 8cm bred) av den scooter jag ville avbilda. Sedan använde jag mig av en, ibland två, tänger för att böja till bandet och så följde jag formen på scootern. Det tog kanske en timme. Sen var det bara att göra rent formen och börja kavla ut deg och sätta igång :-)

Mikael Dunker sa...

Ronnie: Vet du förresten att i Sandviken (där jag kommer ifrån) betyder händig dels att man är duktig på nåt, men också att man är lite småstörd eller rent av konstig! Passar väl ganska bra kanske!? ;-)