Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

torsdag 27 januari 2011

Café Bogården


Jag och Johan "Vespa S50" Anderung drog en fika på ett av Gävles verkligt anrika caféer – Bogården som ligger intill Boulognerskogen. De vackert slitna trägolven och Gävleföretaget Duros tapet "Dellen" i serien Gammalsvenska ramar in fiket på ett otroligt trivsamt sätt.


Här hängde johan på högstadietiden för hundra år sen och det mesta är sig likt – inredningen, fikautbudet och den sköna stämningen! Här har det tjyvrökts och spelats flipper – det är väl egentligen bara dessa saker som är annorlunda idag.


Det måste vara preskriberat vid det här laget ... flytta blicken från den utsökta räkmackan upp mot det vänstra hörnet så har ni huliganens initialer ristade -86 i bordsskivan.

Över några koppar gott kaffe och äppelkaka – alltså en sockerkaka med äpplen i – planerade vi stadsorienteringen KulTur som Gävle Scooters ska få delta i framåt hösten, söndag 21 augusti är det tänkt.


Jag älskar tantfik med spetsgardiner och stiliga detaljer, som taklampan till exempel. Det är enkelt att känna sig hemma här.


En annan Durotapet ur Gammalsvenska – Hudiksvalls teater.


Fler snygga lampor med brännmärken som patinaförhöjare! Grymt läckert mönster.


Stängt på helgerna, så passa på att ta en lunch måndag till fredag. Här måste vi klämma in en träff när den förbaskade hockeyplanen lämnat stans gator och våren rullat ut den svarta mattan åt Gävle Scooters.

Lyssna på: Liechtenstein "Wallpaper Stripes" (Survival Strategies In A Modern World, 2009)

7 kommentarer:

Johan sa...

Det gjorde min tisdag kan jag säga!

Johan sa...

förlåt! TORSDAG menar jag så klart!

Mikael Dunker sa...

Håller med!! Skönt att vara lite dagvild dessutom (sundhetstecken?). Tänkte mycket på den där Hälsingetrippen också, ser verkligen fram emot den i sommar.

Ulrika sa...

Klart underskattat fik, kan jag tro! Har faktiskt aldrig fikat där men nu blev jag grymt sugen! Får bli en tur dit nästa vecka med Majlis!

Mikael Dunker sa...

En liten Gävlepärla! Ni kommer garanterat få trevligt. Kanske göra gemensam visit vid tillfälle?! Tittade på din blogg och kan verkligen hålla med om att Majlis blivit jättestor redan. Allt går så fort! Det gäller onekligen att ta vara på tiden.

Björn. sa...

Ser ut att vara ett riktigt trevligt ställe det där.

Det verkar finnas ett och annat ställe att fika på i Gävle. Hur är det med espressoställen, finns det många så'na att välja på?

Får nog bli en tur till Gävle snart känner jag!

Ciao!

Björn!

Mikael Dunker sa...

Jodå Björn, en hel del espressoställen av lite olika kvalitet. Det bor närmare 100 tusen i Gävle så underlag finns. Den bästa espresson görs på Sparven tycker jag.