Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

fredag 6 mars 2009

Förförande vårnyheter


Asfalten börjar kika fram här och där. Man blir som en kalv på grönbete. Jag tog en sväng förbi Gävle Bike Center för att kolla när jag kan hämta Vespan ur garaget och för att surra lite. Per och Micke tände på alla växlar när jag berättade om den planerade scooterträffen "Mayday Gävle 2009" lördagen den 16 maj kl 10 med start på Kafé Spegeln. GBC har nämligen demodagar samma vecka och ville vara med på helgen. Bigge dök upp i getingboet för att kolla tillgång på whitewalls till sin Popolino och surret intensifierades! Sagt och gjort. Vi bestämde att åkturen gör ett stopp med kaffepaus på Bike Center. Mer om det senare!


Micke antecknar scooterträffen 16 maj i sin kalender

På Gävle Bike Center har man satsat lite mer på Vespa än föregående år och plockat hem fler produkter, bland annat den sjukt snygga Soft Touch-hjälmen som jag skrivit om tidigare, Vespa LX-tillbehör såsom flyscreen, pakethållare, packbox och så mer kläder. En svart Vespa LX 125 står uppställd och vi provmonterar skärmen och testar pakethållare fram. Skitsnyggt. Köpsug. Ahhhh.


Piaggio Copter och Vespa Soft Touch-hjälmar, LX-prylar och kläder


Bigge har fått smak på La Dolce Vespa


Jag blir fotograferad av Bigge

Lyssna på: Helmet "Biscuits For Smut" (Betty, 1994)

4 kommentarer:

Bigge sa...

Synd att de inte hade en storlek för "normala" huvuden, :-) , annars kanske det hade blivit affär. Och inga "white walls" hade de heller? En svart 125a vore inte fel dock, fast med svart sadel!

Ronnie sa...

Vespas hjälmar har ytterst märklig passform...vet inte vad det beror på. Kanske italienare i allmänhet har helt cirkulära huvuden?

Vad gäller whitewall kan jag varm rekommendera Continetals (tror de heter Zippy, men är inte säker). Mycket bra däck med "klassisk" mönstring!

Kortet taget genom backspegeln är för övrigt superfint!

Bigge sa...

Nja,det är nog mitt huvud som är lite för "cikulärt" men den hjälmen var nog en halvstorlek för liten dessutom.
Letade witewalls hela kvällen i fredags hittade bara SUVA men till very nice prize. Köper dock hellre Continental om jag hittar. Fick restordern från EMscooters igår så nu har jag det grundläggsnde för besiktningen utom just däcken.

Ronnie sa...

Har de inte Conti däcken på EM? Jag köpte mina där...

Jag har aldrig kört med Sava-däck själv, men har hört riktiga skräckhistorier om dem från andra. De är nog inte att rekomendera om du tänker köra utanför stan, i regn längre än ett par mil åt gången eller över 50 km/h. ;)