Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

torsdag 14 maj 2009

Portapacchi anteriore


Mer Vespa-bling bling! Nu är pakethållaren fram också på plats. Tog lite monteringsbilder á la Bigge Svendsen som kanske kan vara till hjälp för någon som ska pryda sin Vespa LX med mer krom!


Börja med att ta bort Piaggio-emblemet med en platt skruvmejsel. Emblemet är inte klistrat utan har snäppfästen. Var försiktig och lägg gärna något mellan mejseln och Vespan för att skydda lacken. Ta sedan bort fronten (sitter med med klickfästen) genom att dra den emot dig.


Ta loss skruven ...


... och placera det medföljande staget.


Markera ut hålen, mall medföljer. Notera att jag tejpat först, för att inte onödiga skador ska uppstå när du borrar.


Ta ur hålen med lämpligt verktyg. Jag förborrade med en liten borr. Skölden på Vespan är i plåt, men denna del i plast så borra är enkelt.


Skruvar ska fästas i förborrade hål. Jag bytte ut de medföljande skruvarna mot syrafasta. Original till höger, syrafast till vänster.


Skruvarna på plats.


Den knepigaste delen i monteringen. Supersvårt att få skruven på plats om man inte använder en extra skruvmejsel eller annat smalt föremål för att lyfta plattan innanför grillen där skruven ska fästas. Man går in underifrån.


Sätt tillbaka Piaggio-emblemet med ett klick. Pimpad och klar!

Lyssna på: The Creeps "Ooh - I Like It!" (Blue Tomato, 1990)

2 kommentarer:

Johan sa...

Hej!
Vilken bra handledning - tack!
Vet du om man kan beställa Vespagrejor på postorder någonstans i Sverige? EHR har slutat med det och jag är ute i myllan med stort behov av både pakethållare och packbox till min LX....
Hörs!
Johan

Mikael Dunker sa...

Tjena Johan!
Kul att du har hjälp av min lilla guide!
Kolla med EM Scooters, dom har webbshop och därmed postorder. Även om jag inte ser att dom säljer just pakethållare och packbox så vet jag att dom har nya Vespor i butiken, bl.a. LX-modellerna. Därför verkar det ju rimligt att få tag i dessa tillbehör. Hör med Isabella som är ansvarig för webshoppen! Tel 031-246065, www.emscooters.se
Eller försök få tag i nån återförsäljare av Vespa nära dig, kolla t.ex. Blocket. Lycka till!
Mvh
Micke