Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

söndag 8 februari 2009

Insnöad



Jag är insnöad. I dubbel bemärkelse. Utanför ligger det tjockaste snötäcket på evigheter och breder ut sig över Gävle. Ja, det är ju inte så att man verkligen inte kommer ut. Men att stanna inne hela dan och dricka thé känns som den bästa idén.

Plockar fram "K-spanarna går husesyn" ur bokhyllan. Staffan Bengtsson och Göran Willis åker på resa bakåt i tiden och besöker ett Sverige under framväxt på 1940- 50- och 60-talet. Här är min födelseort Sandviken representerat med sin vackraste offentliga byggnad, stadshuset ritat av Sven Wranér. Huset stod klart 1964 får jag lära mig. Den främsta arkitekten som Sandvikens kommun annars anlitat är enligt mitt tycke Ralph Erskine. Samme Erskine förskönade även andra delar av vårt land och i "K-spanarna går husesyn" gör jag en ny upptäckt. På Erskines skisser för Luleå shoppingcenter (bilden längst ner till vänster) hittar jag en scooteråkare. Shoppingcentrumet invigdes 1955 och då skulle det kunna vara en Vespa MP6 eller kanske en 125:a från sent 1940-tal/tidigt 50-tal. Det ser lite ut som den med lampan på framskärmen. Spännande!

En annan favorit i bokhyllan är ett album tecknat av amerikanen Josh Agle, mer känd som Shag. Jag återkommer ofta till hans "Bottomless Cocktail: The Art of Shag". Helt underbar och fruktansvärt stilsäker. Jag blir som vanligt sittande ganska länge med boken, hittar hela tiden nya grejer eller skrattar åt andra saker än tidigare. Shag är ett geni. Dessutom ritar han coola damer på scooter. Köp. Låna. Införskaffa!

Lyssna på: The Divine Comedy "The Booklovers" (Promenade, 1994)

1 kommentar:

Bigge sa...

Som sagt, när man snöar in så snöar man in, vissa mer än andra, underbart!