Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

lördag 28 februari 2009

Koreaduffel


Det råder bokrea runtom i landet. Lilla julafton för många. Stora kanske? I bokvimlet på stan letar vi klappar till oss själva med varierad framgång. Jag har inte hängt på låset direkt, men den eviga jakten på kopplingar till scooterkulturen renderade en fullträff idag! "Klassiska klyschor och K-märkta ord – Från unisex till flakmoppe" av Staffan Bengtsson och Göran Willis (som jag skrivit om i ett tidigare inlägg) hamnade genast i shoppingkorgen. Det gjorde även en tysk ordbok med 33.000 uppslagsord och fiffiga fraser (praktiskt vid återbesök i Berlin) och mästerliga illustratören Jesper Walderstens "Här kommer jag".

I klyschboken bjuder K-spanarna på underhållande läsning under ordet Koreaduffel: "... Hur kunde väluppfostrade ungdomar springa omkring i krigsuniform när det fanns så fina plagg som skepparkavajer med blanka mässingsknappar?!". Bites me ;-)
Plus i kanten för bildvalet med den snygga Lambrettan.

Lyssna på: Bob Hund "Jag Rear Ut Min Själ"
(Jag Rear Ut Min Själ – Allt Ska Bort, 1998)

Inga kommentarer: