Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

måndag 8 mars 2010

The Ron

Om man är scooterist ska man heta Ronny. Jag känner fyra, med lite olika stavning, alla i svängen. Den senaste jag lärt känna är Ohlsson, även känd som Vespa-Ronny på Gotland. Han skruvar cyklar och scootrar nio till fem och är dessutom vår husguru i klubben.

Inför Scooteristen 70 behövde jag några kompletterande bilder, bra till bakgrunder bland annat. Så jag åkte förbi Vespa-Ronny, i full fart med att mecka Lambretta TV 175. Efter plåtningen av diverse detaljer ser jag tidningsstället. Och numret som Åsa gjorde i somras med min Vespa LX 50 på omslaget. Coolt tänker jag, när jag ser den bredvid dom äldre tidningarna. Historien blev plöstligt väldigt tydlig.

Är det Bergman?! undrar jag, helt inne i Gotlandstänket. Det är inte Bergman, utan förstås nån annan farbror som vill åka till Italien med sin scooter. Den resan skulle man ju inte alls ha nåt emot att göra. Men på femtikubikarn ... nja.

När Ronny bläddrar i den 16 år gamla tidningen slås man av hur bra den var redan då. Och att artiklarna inte är särskilt annorlunda jämfört med dagens. Att vara en del av kulturarvet är kul, men det förpliktar också. Tur att man har hjälp av den begåvade redaktionen, och Foto-Ronnie som man alltid kan lita på. Ron, my man.

Lyssna på: The Donnas "Da Doo Ron Ron" (The Donnas, 1998)

1 kommentar:

Ronnie sa...

Ronnie är ett bra namn - fast det bör stavas med -ie. ;)

Tack för de snälla orden!