Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

söndag 21 augusti 2011

Orienteringen KulTur 2011


Idag har vi genomfört Gävle Scooters första orientering – ett koncept jag lånat från Visby Vespa Club och modifierat något. Enkelt förklarat går det ut på att hitta platser med koppling till Gävle Scooters och Gävles kulturliv, en KulTur helt enkelt! Nio scooterister kom till start och några hade kartläsare till hjälp, mycket praktiskt! Ola Gustafsson och sonen Björn är också medlemmar i Vespa Club Stockholm och genomförde tävlingen i sin Vespa Elit med sidovagn.


Vi samlades framför Konserthuset i Gävle.


Janne Andersson, Gösta Björkström och Lasse Winberg ser fram emot att delta i tävlingen!


Johnny Svensson och Vinny Richards anländer på Johnnys Vespa Elit -54.


Foto: Dan Magnusson
Efter mina instruktioner om hur tävlingen skulle gå till, fick Björn dra startlistan ur min keps! Pappa Ola hjälper till att läsa namnen på lapparna.


Foto: Dan Magnusson
Gösta Björkström lämnar Konserthuset bakom sig och beger sig ut i staden på sin Vespa Touring.


Efter lite snurrande i Gävle anländer Calle Forsbergh till målet ...


... Majas Kaffestuga, som deltagarna fick fram genom att placera alla bokstäver på rätt plats!


Parkering framför Auktionshallen på söder i Gävle, som ligger alldeles intill kaféet.


Ulrika hjälpte till att hålla koll på tiderna. Här på bild tillsammas med deltagaren Calle Forsbergh.


Ola Gustafsson och Magnus Löf hade med sig barnen, som också tyckte tävlingen var kul!


Gerle och Irja Ekelund hjälptes åt att lösa ordgåtan.


Lasse Winberg tog fram Winnarskallen och vann orienteringen på den bästa tiden 30 minuter – stort grattis! Gösta Björkström blev tvåa och får en tröstande klapp på axeln! Ola & Björn kämpade väl och blev trea.


Sen blev det dags att ställa sig i fikakön och frestas!


Det gråa vädret gav vika för solen och det blev riktigt skönt på Majas uteservering!


Foto: Dan Magnusson
Efter fikat blev det prisutdelning till alla deltagare. Ettan, tvåan och trean fick välja bland specialpriser. Gösta verkar mycket nöjd med boken "Konsten mitt ibland oss: Gävles offentliga konst" av Carl Bergström, utgiven av Natur & Kultur i Gävle.

Resultat
1. Lasse Winberg, 30 min
2. Gösta Björkström, 37 min
3. Ola Gustafsson & Björn, 42 min
4. Magnus Löf & Lisa, 44 min
5. Gerle Ekelund & Irja, 47 min
5. Janne Andersson, 47 min
7. Anders Lagerqvist, 54 min
8. Calle Forsbergh, 57 min
9. Johnny Svensson, 73 min

Stort tack till alla som kom och deltog och alla som hejade på! Det var en jättekul dag och jag ser redan fram emot nästa år, då Lasse och Gösta står som arrangörer och jag får också vara med och tävla!

Lyssna på: Zombie, Zombie "What's Happening In The City"

Inga kommentarer: