Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

måndag 8 augusti 2011

Skägget


I nyhetsutskicket från Mods vs Rockers som damp ner i maillådan idag, uppmanas vi att lämna hängmattan, raka bort semesterskägget och ställa undan krocketklubborna. För femte året i rad är jag villrådig. Eller inte alls med i matchen egentligen – det är där ökenkängan klämmer. Jag har ingen scooter som är tillräckligt gammal för att delta, min Vespa LX är helt enkelt för ny. Precis som min gode scootervän Ronnie Gavelin uttryckte det i Gotlandspressen i början av sommaren: "– Det är ganska lustigt egentligen, eftersom mods är en förkortning av modernists".

Jag kanske är för mycket mods, för att vara mods. Skägget till trots. Om det får sitta kvar när semestern är över, får vi se. Just nu kliar det inte så mycket heller eftersom jag kommit över den magiska gränsen. Den oanständiga? I vissa kretsar kanske. Fast sanna mods kör sitt eget race, eller hur? Snart ses vi på vägarna igen och kanske till och med på en bro i centrala Stockholm!

Lyssna på: ZZ Top "Sharp Dressed Man" (Eliminator, 1983)

6 kommentarer:

Ronnie sa...

Du kan få låna en gammelscooter av mig över dagen om du vill! Fast då måste du ju komma hit till Eskilstuna innan...;)

KBT172 sa...

Vid frågor om skäggs vara eller icke vara, är default inställningen skägg på....Under förutsättning att det sköts omsorgsfullt och ofta är skägg en tidlös, stilfull och subtil vinnare.

Modsens relativa skägglöshet bestod nog ofta i ungdomlig oförmåga till jämn skäggväxt snarare än ett stiligt modeval, dristar jag mig till att spekulera.

Skägg all the way. (Y)

Johan sa...

Vilket bloggflow!

Mikael Dunker sa...

Ronnie: smart tänkt, lockande! Hoppas årets Eskilsphenia blir mycket lyckat! Själv är jag typiskt nog på Gotland. Hade inte du också en skäggperiod, vill jag minnas?

Dan: väl resonerat! Håller med och känner mig nu stärkt i att behålla skägget :-)

Johan: jajamen! Nu är det bara att köra på! Ungefär som ett långdistanslopp!

Ronnie sa...

Sug på tanken och hör av dig om du vill låna en bara!

Jodå, jag sportade skägg ett tag. Klart skägg kan vara mod! ;)

Mikael Dunker sa...

Ronnie: träffade Chrille och Ronny på Gotland och dom var lite småsugna dom med, så vi kanske kan bli fler från landsorten som drar till storstan för en stilfull kamp! Det låter betryggande att skägg kan vara mod. Ombyter förnöjer om inte annat, skägget får sitta kvar ett tag till under omsorgsfull bevakning, man vill ju inte bli rocker ;-) Hör av mig angående eventuellt scooterlån, ska kolla lite på hemmaplan också!