Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

söndag 16 augusti 2009

Scooterträff Ångstärnan


Det blåste som sjutton i morse och med senaste träffen färskt i minnet gick jag upp på vinden och tog fram Ben Sherman-vinterparkan. Jo, det är sant. Jag är en chicken när det kommer till race. Vem vill frysa när man åker? Efter lite övervägande och med en termos kaffe och mammas bullar i bagaget tog jag sommarparkan istället. Långnäsa åt alla väderhemsidor, det blev inte alls som ni förutspådde!


På vägen till Janne, där vi ska träffas, kommer en man körandes på en orange Vespa som jag aldrig sett tidigare. Lars Winberg heter han, är supertrevlig och den kalasfina Rallyn från 70-talet har han renoverat själv. Jag blir alltid lika glad av nya kontakter! Lars och hans kompis sålde motorcyklarna och köpte varsin Vespa istället, får jag veta. Med dessa två nykomlingar och Robban som jag lärde känna förra veckan är vi 30 personer i Gävle Scooters. Helt otroligt. Och helt underbart!


Janne har lastat Touringen inför avfärd
Dagens mål: sjön Ångstärnan nordväst om Gävle


Scooterled


Bom i beräkningen


Magnus Löf, Lennart Mårtensson och Janne Andersson


Vänligt välkomnande!


Danne Magnusson, Lennart Mårtensson, Janne Andersson och Magnus Löf tar skydd från vinden och en fikapaus som satt som en smäck


Färdigfikade men inte färdigåkta - mot loppisen på Spikfabriken i Valbo innan dom stänger


Jag fyndar "Tekniken i dag" från 1954 för 10 pix, med flera sidor om "Folkbilar på två hjul". Texten till den högra bilden är talande: "Trots sina små hjul har scootern visat sig ha förvånansvärt god framkomlighet även på dåliga vägar". Temat för dagen säger jag.


Visste ni förresten att Gästriklands grundämne är krom?!

Lyssna på: Neil Young "Ordinary People" (Chrome Dreams II, 2007)

Inga kommentarer: