Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

måndag 12 oktober 2009

Vespablastah


Foto: Magnus Rudberg
Fick ett mess av Rudberg som loppisfyndat i regnet och kört runt med på bandaren bakpå Vespan. Kom osökt att tänka på Radio Raheem och blev ruskigt sugen på att se Spike Lees mästerliga film än en gång!

Lyssna på: Public Enemy "Fight The Power" (Do The Right Thing, 1988)

6 kommentarer:

KBT172 sa...

Lite off-topic. Ursäkta en nyfiken själ; hur går det med mc kortet?

Vänligen,


/kbt172

Anonym sa...

Tack för en mycket trevlig blogg! Jag tänkte köpa en Vespa LX 50 till våren och har fått fantastiskt fin inspiration från din blogg. Den stora frågan just nu är om jag ska köpa en röd eller svart Vespa. Hjälm blir i alla fall en Piaggio Micro.

/Hans, Solna (scooterist i början av 80-talet som blivit sugen igen...)

Mikael Dunker sa...

Tjena Dan!

Kul att du frågar, jag pluggar teorin nu. Ska försöka få lite mer fart på både det ena och det andra framöver, men just nu har det gått lite långsamt då vi bestämt oss för att flytta till Gotland vid årsskiftet (nytt jobb).

Egentligen skulle det nog passa mig allra bäst om jag gick en intensivkurs, precis som med B-kortet en gång i tiden. Men det får bli i vår isf.

Allt gott!
/ Micke

Mikael Dunker sa...

Hej Hans!

Vad glad jag blir att du skriver det!! Jag började med bloggen bara för att få lite egen koll på vad jag gör tack vare Vespan, men när det sedan tillkommit nyfikna läsare känns det skitkul och sporrande.

De senaste veckorna har det varit lite dåligt med uppdateringar (se svaret ovan). Men det finns mycket roligt att skriva om och det känns extra spännande att mitt favoritresemål blir vardag nästa år. Så där blir det många utflykter och annat som jag vill berätta om! Men innan dess ska jag väl kunna få ur mig några fler betraktelser från livet i Gävle :-)

En kompis till mig kör en svart LX och den är jättefin tycker jag. Den beiga sadeln gör sig bättre på den. Min röda har svart sadel. Jag valde röd för att det är en sån klassisk Vespafärg. Den är verkligen skitsnygg. Jag älskar min Vespa! Tidigare körde jag en blå Vespa 50 från ca 1970.

Roligt att du blivit så peppad igen! Jag tror att du kommer få väldigt kul med din nya scooter. Det är livsglädje på två hjul! Piaggio Microhjälmen är supersnygg. Precis som min Bandit är den tight, det gillar jag. Vintagehjälmarna är fina men stora i verkligheten, som du kanske märkt. Tror du gör ett bra val!

Mvh
Micke

Anonym sa...

Hej igen Micke,

Håller med om att den svarta är snygg i kombination med den beiga sadeln, men den röda är ju ännu mer aggresiv rent designmässigt!

Under min "förra" scooterperiod hade jag en röd Crescent Scoterette -68, därför kanske det är läge att gå på en ny färg den här gången.

På den tiden var jag starkt influerad av Quadrophenia (med allt vad det innebär...). Nu hämtar jag snarare inspiration från filmer som "Alfie" och "The talented Mr Ripley". Intresset för snygga kläder och bra musik finns dock kvar.

EU-moppens införande (toppfart 45), trängselskattten och, sist men definitvt inte minst, den otroligt snygga designen på LX är det som lett mig in på scooterspåret igen. Den här gången blir det dock en riktig italienare.

Gotland borde vara det ultimata stället att åka Vespa på. Inga stora vägar och många underbara ställen att besöka/se. Lycka till med flytten!

Mvh,

Hans Linder

Mikael Dunker sa...

Hej Hans!

Lite som du beskriver den röda färgen känner jag också! Därför blev det en sån för min del. Förstår ändå att du är sugen på nåt nytt, det är ju kul med lite omväxling.

En kompis till mig kör förresten en Crescent Scoterette, den är fin. Men jag vet att han också var sugen på att skaffa en annan scooter, i hans fall en Lambretta istället.

På tal om Alfie, musik och snygga kläder kom jag att tänka på ett brittiskt band jag gillar "The Divine Comedy" med låten "Becoming More Like Alfie" från albumet Casanova från 1996. Kolla upp dom, otroligt bra! Kan mycket väl falla dig på läppen. Stilfull musik med klass :-)

Tror du satte fingret på! Gotland kommer bli riktigt schysst att upptäcka från sadeln. Nya platser, som man kanske bäst når med Vespan, kommer bli kul att besöka. Min fru och jag är råpeppade och längtar redan till scootersäsongen 2010!