Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

tisdag 10 augusti 2010

Sorken

Min kompis Ronnie Gavelin skaffade sig i våras ännu en Vespa Touring, som fick namnet Råttan. Nu har jag följt Ronnies goda exempel, men köpt en något mindre rackare – en Vespa 50R från sent sjuttiotal. På gotländskt namngivningsmanér skulle den göra sig bra som Sorken. Just nu är det en rejält sargad stackare, men under lågsäsongen ska Vespan få en respektfull behandling och bli en ståtlig smallframe i cremevitt. Clean. Inget lull-lull.

Det största jobbet blir garanterat plåtarbetet. Karossen ser rätt illa ut och jag vet vad som väntar. Bigge lade ju ner enormt mycket tid på sin Popolino, men vilken skönhet det blev! Sånt motiverar och jag ser 50:an framför mig, inte helt olik Jannes, när den är klar. Motorn funkar och låter bra, så det är med hopp om en rolig vår för mig och Ulrika på varsin scooter, som siktet är inställt.

Lyssna på: David Bowie "Beauty And The Beast" (Heroes, 1977)

6 kommentarer:

KBT172 sa...

Jevlars...grattis till den fagra utökningen! Den kommer säkert att bli en skönhet så småningom. Jag och hustrun har gått i samma tankar men inte tagit steget än. På den egna fronten hägrar fortfarande rostig CDI box, jag försöker stirra bort den utan direkt framgång. Dock detta höjer kampviljan, jag skall på det igen! Skall man eventuellt skaffa en till så får väl den befintliga rulla pålitligt först. Ser fram emot mer bilder med tiden.

Allt väl.

Bi sa...

Kul, kul, fin!

Tor sa...

Fint vrålåk! Är den blåa färgen orginal? Den är snarlik min orginalblåa 50R -81 i vart fall... Lycka till med renoveringen!

Mikael Dunker sa...

Tackar Dan! Kanske kan detta sporra er? :-) Jag ska fundera lite mer på färgen, jag gillar verkligen vita scootrar men det är lockande att lacka om Vespan i originalkulören (Max Meyer 12987275).

Tor: Ja det stämmer. Och jag tror faktiskt att min också är från tidigt 80-tal, snarare än sent 70-tal som jag skrev i inlägget. Tack för peppet!

Bigge sa...

Sorken, lysande namn! Kul att det inte bara är jag som döpt min Vespa (Vespaio/Getingboet).
Cremevit/clean är helt rätt. Femtiorna är ju små eleganta damer,:-)
Jag har inte bestämt mig för färg ännu men fantiserar lite om kolfiberväv&epoxi&klarlack eller kanske nåt helt annat.

Mikael Dunker sa...

Bigge: Alltid roliga och udda idéer, låter spännande! Ser fram emot bilder och inlägg på Biggebloggen (haaallå ;-) inom kort!) Ha det bäst / M