Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

lördag 17 september 2011

Motordag på Järnvägsmuseet


Med helt suveränt väder och ett till bredden fyllt program, blev Motordagen på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle en riktigt fest för alla besökande motornördar! Rubens ånglokomobiler och SJ:s 100 år gamla veteranbussar körde runt på området. Tändkulemotorernas och ångvisslornas ljud skapade rysningar av välbehag hos många, för att inte tala om GM:s dieseldragna lok som drog 1545 ton timmer (!) när det passerade på spåret utanför museet – det var lika många mobilkameror i luften som tändare på vilken rockkonsert som helst! Gävles Scooters ställde upp tio scootrar i parken, där också MCHK Gävleborg och Gefle MopedVeteraner deltog.


Vinnys "show scooter" blänkte rejält med alla nya kromdetaljer.


Anders Lagerqvist hade lämnat sin PX hemma och dök helt oväntat upp på en patinerad Vespa GS istället – den läckraste modellen med luckan bakpå!


Gerle Ekelund berättar om sin Lambretta för Anders Lagerqvist och en museibesökare.


Gerle hade plockat av sidokåpan på sin 150 Ld för att visa hur den ser ut innanför. Bakom står Magnus Löfs Vespa Touring.


Johnny Svenssons fina Vespa Elit i förgrunden.


Sveriges Järnvägsmuseums chef för publik och trafik, Henrik Reuterdahl och jag. Vi gillar båda dresscode, på vårt eget sätt.


En av mina favoriter – den klassiska Hilding Carlsson-rälsbussen från 1950-talet. Vissa estetiska referenser tycker jag mig se mellan den och min Vespa LX, så självklart var jag tvungen att ta en bild på dom båda tillsammans!


Lisa, Signe och Magnus på väg till scenen ...


... där Bosse "Bildoktorn" Andersson intervjuade Magnus om hans Vespa 125.


Rubens spektakulära ånglokomobiler!


Sveriges Järnvägsmuseums ångkran demonstrerades för första gången!


Detalj från ett annat favoritlok. Färgställningen och typografin. Jag säger bara det!


Olle Hemmingson bluesade till det, kompad av en Victor 230 från traktormuseet Källviks Gård i Hille. Klar publiksuccé!


Foto: Christina Engström
Gävlescooteristerna Johnny, Vinny, Janne och jag! Och ett ånglok!


När Motordagen var över hade den lämnat både synliga spår och en massa roliga intryck! På hemvägen köpte jag en pizza, klämde fast kartongen i den främre pakethållaren, åkte hem och lade den i ugnen för att baka klart. Efter en heldag med genomgående hög kvalitet kändes det helt okej att runda av på ett mindre glamoröst sätt, pusta ut och nöjt konstatera att det blev väldigt lyckat!

Lyssna på: Olle Hemmingson när han kompar en traktor! (från ett annat tillfälle)

Inga kommentarer: