Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

måndag 14 maj 2012

Genomgång av Sprinten

Idag har jag gått igenom min Vespa Sprint tillsammans med Magnus, för att se vilka delar som måste bytas och vad som saknas, trots att den är besiktad och körduglig. Det känns riktigt bra att få lära känna sin nya scooter lite bättre.

Vi säkrade upp med både dator och tryckt SIP-katalog i jakten på rätt delar. Vi hade lite svårt att hitta ramnumret först, men det lyckades vi med efter Googlande och tvätt av kaross. Numret gömde sig under vänster sidokåpa, på ramen givetvis. Min Vespa Sprint är av årsmodell 1973 och det verkar stämma. Jag slog upp ramnumret i scooterappen "Framenumbers Vespa" för iPhone, som jag skrivit om tidigare på bloggen och enligt den är Vespan från 1972 vilket känns klart rimligt. Min skulle ju kunna vara uttagen ett år efter tillverkning.

Gummit runt hastighetsmätaren har sett sina bättre dagar, men i övrigt funkar den och därför kommer jag endast att byta gummit så att det håller tätt och jag slipper imma på glaset när det regnar eller är fuktigt ute.

Det såg rätt schysst ut bakom sidokåpan och allt funkar ju som det ska. Inga torkade gummidelar heller utan mest damm av förklarliga skäl – Sprinten har inte körts ordentligt på några år. En annan rolig sak att upptäcka var att det helt klart är originallacken på Vespan. Den har en härlig patina och som det känns nu kommer jag inte att lacka om den utan satsa mest på att hålla den i ett säkert och dugligt skick.

Sånt här måste man ju bara älska!

Dubbla sadlar, där den främre är i fint yttre skick. Stoppningen är väl sådär, men okej. Den bakre sadeln är däremot trasig och tejpad på höger sida. Det ser ganska coolt ut med de dubbla sadlarna så de får sitta kvar ett tag även om jag tycker det är skönt med limpa eftersom jag är ganska lång.

Seriöst. Vad snygg den är! Jag är galet nöjd med köpet!!!

Efter en trevlig kväll i garaget med snack och genomgång har vi nu koll på vad som måste fixas. Vissa kosmetiska saker kommer jag att hoppa över denna gång, men ett nytt fotstöd, flera gummidetaljer och ett nytt framdäck kommer definitivt att hamna i shoppingkorgen på SIP. Det har blivit dags att dra ner garageporten och lämna Sprinten med polarna för denna gång!

Lyssna på: Daft Punk "Da Funk" (Homework, 1997)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser fin ut...men skulle du inte haft en årsmodell '74 ;) Se nu till att ta kortet så Karin kan köpa den röda, ungarna är trissade. /M

Mikael Dunker sa...

Ja det hade ju varit kanon, men det är svårt att välja när det är begagnat ;)

Jag lovar att skynda på!