Vespamore, Vespablogg, Vespa, blogg, blog, Vespa LX, Vespa Sprint, Vespa Super Sport, Modern Vespa, scooter, scooterblogg, Mikael Micke Dunker, automatscooter, automatic scooter, automatvespa, automatic vespa, mods, Clarks, Gävle

torsdag 17 maj 2012

Valborundan 2012

Kön ringlade lång när jag och Ulrika något sena anlände till starten av Valborundan, den 31:a i ordningen. Tävlingen arrangeras av MCHK Gävleborg och infaller alltid på Kristi himmelsfärdsdagen. Vi missade förhandssnacket med Gävlescooteristerna, men det tar vi igen på onsdag eller annan träff framöver! Långt där bak i kön skymtade jag dock Fredrik Halling snyggt klädd i parkas, som tävlade på sin Vespa Popolino från 1966. Det var totalt 146 anmälda, men jag vet inte riktigt hur många som kom till start. Den äldsta motorcykeln som deltog tillverkades år 1917, coolt!


Herbert Wik från Valbo körde en NV 81 Progress 200cc från 1955. Scootern var i mycket gott skick!


Herberts NV 81 Progress, detalj.

En läcker Peugot S55 125cc från 1955 väntade på sin tur. Ägaren såg jag inte till och hade därför inte möjlighet att byta några ord. Den vackert åldrade scootern var hemmahörande i Avesta och riktigt frän måste jag säga!


Jag och Ulrika träffade bland annat på Gävle Scootersanslutna Tomas Stenbäck (tävlade ej) och Ola Gustafsson.


Ola Gustafsson från Gävle Scooters och Vespa Club Stockholm, kör iväg på sin Vespa Elit 125cc från 1954.


Efter några mil var det paus i rundan och här har scooteristerna samlats. Till vänster syns Magnus Löfs svarta Vespa Touring, bredvid den Ronnie Loinders blå Vespa Popolino och bakom den med Gulf-sticker står Fredrik Hallings Vespa Popolino, därefter Lasse Winbergs orange Vespa Rally och allra längst bak Janne Anderssons blå Vespa Touring. I förgrunden är det Ola Gustafssons Vespa Elit som fotografen till denna bild, Lasse Winberg, fångat. En härlig blandning!

Resultatet från årets upplaga av MCHK Gävleborgs "Valborundan" är inte offentliggjort än. Jag kommer att publicera det så fort sammanräkningen är klar. Rapporter från dom som deltog säger att det i vanlig ordning var kul på rundan och dom hade dessutom tur med vädret!

Lyssna på: We Love Machines "Machine Love" (Short Circuit, 2011)

Inga kommentarer: